Ketenmanagement is het ‘integraal’ inrichten en besturen van (interne) ketens. Een Interne keten is het integrale end-to-end proces vanaf klantverzoek tot aan levering aan de klant, waarbij verschillende afdelingen betrokken zijn. Ketens onderscheiden zich van processen in aggregatieniveau (detail) waarbij processen worden uitgetekend middels blokjes en wybertjes.

Ketens gaan over de end-to-end klantervaring waarbij de besturing over alle onderliggende processen en afdelingen gaat

Het inrichten van ketenmanagement vindt min-of-meer plaats via het D-P-PBOI model waarbij eerst het ketendoel en de ketenproducten en -diensten worden vastgesteld, meestal vormgegeven als het serviceconcept van de keten. Vervolgens wordt bepaald hoe het end-to-end integrale proces van de keten er precies uit ziet en welke (organisatie)afdelingen en teams betrokken zijn bij de keten. De bijbehorende Taken, Bevoegdheden en Veranwoordelijkheden in de op ketenniveau worden vastgeled in de keten-RACI. Vervolgens wordt bepaald met welke prestatie-indicatoren de keten moet worden bestuurd om de doelstelling(en) en de gewenste output van de keten te halen.

Voor het effectief managen van ketens is het in samenhang inrichten van 4 disciplines essentieel

Voor het effectief managen van een keten zijn 3+1 componenten (vakgebieden) van belang, namelijk proces-, risico- en verbetermanagement. Performance management, ofwel het sturen op resultaat via de gesloten PDCA-loop, zorgt ervoor dat risco’s en processen (middelen en mensen) intgraal en fact-based worden bestuurd en wordt bij afwijkingen verbetermanagement aangesproken om de prestatie te verbeteren. In de meeste organisaties worden deze ‘disciplines’ losstaand van elkaar bestuurd en/of ontbreekt de integraliteit: De ‘disciplines’ werken afzonderlijk en langs-elkaar-heen met alle gevolgen van dien.

Wat levert onze dienstverlening op?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.